Statistik

"Det finns tre typer av lögn; Lögn, förbannad lögn & statistik." (Här borde man ange vart citatet kommer ifrån, men då jag är osäker på om det var Mark Twain, Benjamin Disraeli, eller ett gammalt Rysskt ordspråk som myntade uttrycket lämnar jag det åt sidan.)

Vadan statistik då? Jo, lögn är väl ett ganska bra uttryck för vad det är. Eller egentligen är det väl inte lögn. Men stämmer gör det inte. Då hade det kallats fakta och inte statistik. Men det roliga med statistik är ju att den går att skifta ganska enkelt. Du frågar 1000 personer om hur de ska rösta i valet. 50% röstar då på moderaterna, alltså 500 av dessa 1000. Sedan står det i tidningen att "5 av 10 Svenskar röstar på moderaterna". Nästa undersökning har moderaterna plötsligt bara 40% av rösterna och det börjas spekuleras i vad de har gjort för fel nu... Ingenting. Man har bara frågat 1000 andra personer...

Läste för ett tag sen en ganska rolig undersökning. Det stod att 92 av 100 tillfrågade alltid handlade hos detta företag. Det låter ju toppen! Alla måste alltså älska detta företag! Kruxet var bara det att de hade ju frågat 100 kunder i butiken!
Det är ju som att ställa sig i dörrn på Mcdonalds och fråga kunderna som går in om de föredrar Mcdonalds eller Max... Risken är väl ganska stor att en övervägande majoritet skulle svara donken. Och vice versa om man gjorde samma "undersökning" i entrén till Max...

Jag har en tendens att sväva in på annat än det jag tänkte ta upp från början... Det jag egentligen ville visa med detta inlägg var inte en falsk statistik, utan en som faktiskt stämmer. En kurva över besöken på denna blogg. Ser ut som en berg-och-dalbana! =)

                                            
Måste ju säga att det är ganska varierat hur många som läser...
Försökte lista ut om det kunde gå att se när den blir mest respektive minst läst... Kanske läses den mindre på helgen? Men den teorin höll inte. Kanske läses den mest när det är ett nytt inlägg? Nej, så var det inte heller. Så vad är det som gör denna enorma skillnad?

Det är och förblir en gåta...

Och när jag ändå är inne på ämnet statistik måste jag ju dra några citat om ämnet:

"Det finns färska siffror som visar att statistiken talar sitt tydliga språk." - Okänd
"Man ska bara lita på statistik när man själv har fått förfalska den" - Winston Churchill
"9 av 10 läkare tycker att 10% av alla läkare är idioter."  - Jay Leno

Och så min favorit:
"Statistik är den vetenskap som säger oss att om en människa står med ena foten på en värmeplatta och den andra i en frysbox så har hon det i genomsnitt ganska bra."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0