Dagens gåta

Imorse vaknade jag av att det ringde på min dörr. Tittade yrvaket på klockan. 07.30. Jag måste ha drömt! La tillbaka huvudet på kudden och somnade om på två röda. Då ringde det på igen! VEM ringer på hemma hos mig halv åtta på morgonen??

Av någon anledning öppnade jag inte dörren. Jag satte mig upp i sängen, gnuggade mig i ögonen och tittade på klockan igen. Har jag glömt nått? Har jag stämt möte med nån? Ska det komma nån hit och fixa nått? Nej.

Funderade en stund på om jag skulle svepa täcket om mig och gå och öppna för att se vem det var, och önskade att jag hade titthålet längre ner så jag kunde se genom det. Jag har nämligen ett titthål. Det är bara det är det är installerat för giraffer, så för att kunna se genom det måste jag först hämta en stol. Och då har ju folk redan hört att man är hemma, och vitsen går förlorad.

Egentligen vet jag inte riktigt varför jag ens funderade över titthålet. Jag är uppvuxen på landet, och där hade vi aldrig nått titthål. Å andra sidan var det aldrig några skummisar som ringde på där heller...

Vem det än var som ringde på så gick han/hon efter att ha plingat på andra gången. Jag undrar fortfarande vem det kan ha varit.

De som brukar ringa på hos mig är mina vänner, olika hantverkare eller dörrförsäljare. Oftast.

Mina vänner kan jag garantera inte ringer på vid halv åtta på mogonen, och skulle de trots allt mot all förmodan göra det, hade de ringt eller messat innan. De vet att jag antingen jobbar eller sover vid denna tidpunkt på dagen.

Hantverkare lämnar alltid en lapp i brevlådan nån  vecka eller några dagar innan de kommer, och nån sån lapp har jag inte fått. Och dessutom går de in med huvudnyckel om man inte är hemma. Så dem kan jag också stryka från misstänktlistan.

Dörrförsäljare? Nope, då hade de ringt på alla grannars dörr. Denna ringde bara på min.

Så. VEM har min adress, men inte mitt telefonnummer? För ska man hem till nån 07.30 på morgonen är det väl brukligt att man ringer först? VEM ringde på min dörr, och vad kan han/hon ha haft för ärende vid denna arla morgonstund? Det är och förblir en gåta...

Jag kanske borde öppna dörren i fortsättningen så jag slipper dessa funderingar. Men samtidigt, vem vill möta nån morgontrött, halvnäck, med håret på ända och en förvånad uppsyn när man ringer på hos nån?

Kommentarer
Postat av: Freddie

Det beror väl på vem den halvnäcka personen är... ;o)

2010-05-10 @ 22:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0