Trevligt och Otrevligt

Trevligt. Nina skrev till mig på facebook; "Idag är det kanelbullens dag. Vi måste vallfärda mot vårt Mecka, Sveas!" Sagt och gjort så gick vi till Sveas och tog en fika. Det var trevligt. Ännu trevligare var det att kaffet var gratis idag! (Nej, jag är inte snål, bara ekonomisk...)

Otrevligt. Medan vi satt på Sveas sattes ett tält upp på torget utanför. Det var hyresgästföreningen som skulle bjuda på kaffe och göra reklam för sig. Vi gick dit för att se vad det var som hände. I tältet stod en jättesur tant. Hon blängde irriterat på oss när vi kom, och trots att vi tog upp en av deras reklamlappar för att läsa varför de stod där just idag, sa hon inte ens hej till oss, eller frågade om vi var med i hyresgästföreningen. Hon bara stirrade på oss med armarna i kors och såg ännu surare ut än innan. Hade jag inte redan varit medlem i hyresgästföreningen hade jag ju inte direkt blivit lockad av att gå med av den sura tanten...

Om man står i ett tält för att göra reklam för en förening, är det då inte brukligt att man ler och hälsar på dem som kommer fram? Att man frågar folk som läser broschyrerna om de är medlemmar, eller vill bli det? Att man berättar vad föreningen står för och varför folk borde gå med i den?

- Titta Nina! Sa jag, Det är tydligen inte bara kanelbullens dag och internationella barndagen idag, utan hyresgästföreningens dag också!
- Och Lesothos nationaldag! Fyllde Nina i.
- Ja, det är ju lika bra att slå ihop alla firningar till en dag! Tyckte jag och vi skrattade lite.
Tanten skrattade inte alls. Hon himlade med ögonen och såg mest ut som hon ville att vi skulle gå.
- Vi är hyresgästföreningen. Det är därför vi står här och bjuder på kaffe! snäste tanten irriterat.

Vi tog varsin bulle och gick. Undrar om man ska gå ur hyresgästföreningen?

Trevligt. Efter besöket i tältet tog vi oss en promenad ner till nya sjön. Vad fint det var! Bra gjort, Kumla kommun! Jättetjusigt! Vi drömde oss bort till sommaren 2011. Fanns många fina platser nere vid sjön att sitta en varm sommarkväll och njuta av livet på. Kan riktigt se framför mig hur man kommer sitta på en av platåerna och dingla med benen och lyssna till ljudet av en akustisk gitarr...

Vi fann även en mysig Titanic-front vid den stora bron. Som sagt, riktigt, riktigt fint! Jag vill ha sommar, NU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0