Den Svenska Avundsjukan

 
Vad tröttsam den Svenska avundsjukan är... Kan inte folk bara koncentrera sig på vad de själva gör, klär sig i, och tjänar? När jag var liten sa man att ordet "och" var det vanligaste i det svenska vokabuläret. Idag undrar jag om det inte är "orättvist".
 
Allting är så orättvist nu. Det är orättvist att läkaren tjänar mer än städaren (att han sen har en lång utbildning, ett betydligt mer krävande jobb och förmodligen en hel del stora lån har inte med saken att göra. Det är fortfarande orättvist). Det är också orättvist att Hockeystjärnor åker till USA och tjänar flera miljoner medan busschauffören från samma stad inte gör det. Orättvist.  
 
Jag blir så trött. Om någon annan nu lyckas här i livet, når sin dröm och blir rik på kuppen, vad är det att gnälla över då? Det är väl kul för honom/henne och bara att gratulera!  Men inte i det här landet. Här ska klagas på allt och alla som tjänar mer än man själv. Helst ska de straffas också. Högre procentskatt, och gärna en ny rikemansskatt, och så ska de helst få extra stryk i media.
 
Är inte det orättvist då? Att en ska betala högre procent än någon annan? Det tycker jag låter mer orättvist än att han tjänar mer än andra... Att han ska straffas för att han tjänar mer. Betalar alla samma procent, så kommer ju ändå den som är rik betala bra många fler kronor i skatt än medelinkomsttagaren, som i sin tur betalar mer än en fattig. Det är väl rättvist? Att alla betalar samma del av sin inkomst.
 
Men det är inte bara de extremt rika det ska klagas på. Det ska även klagas på vad folk väljer att lägga sina pengar på. Om någon köper märkeskläder, då är det fel. Om någon köper en lyxbil, då är det fel och egoistiskt. Om någon åker på mycket resor, då är hon ytlig. Märkligt nog är det ofta folk som själva lägger stora delar av sina pengar på cigg, alkohol och liknande varor som har dessa åsikter. Kan tycka att det är lite tråkigt att man ska döma folk man inte känner för sånt. Vad vet du egentligen om killen som kör runt i sin Ferrari? Han kanske har sparat hela sitt liv för att köpa den där bilen han alltid drömt om? Kanske har han bara väldigt mycket pengar. Spelar det någon roll? Och hur kan man säga att det är ytligt att lägga sina pengar på resor? (Ja, det har jag fått höra ett par gånger) Är det inte mer "ytligt" att aldrig komma ur sin bubbla, leva och verka på ett och samma ställe och aldrig komma iväg och se hur andra människor lever och har det? Aldrig få uppleva historiens vingslag? Aldrig få se något nytt och annorlunda?  Att läsa om en plats i en bok kan aldrig ersätta den verkliga upplevelsen. (Jag är medveten om att alla inte gillar att resa, och då är det ju deras val, de har säkert något annat spännande intresse de lägger sina pengar på istället.)
 
Och det ska klagas på våra kungligheter, och hur mycket pengar de får. Och på våra politiker. Och på våra kändisar. Och på våra stora affärsmän. Jag förstår inte poängen. Som jag sa tidigare, om någon annan har det bra, då är det väl bara att gratulera? Varför vara avundsjuk? Alla har vi vårt att dras med. Jag tjänar ljusår ifrån vad de gör, men jag skulle inte vilja byta liv med dem ändå. Tänk att alltid få så mycket skit på sig som de får. Vad de än gör, vad de än klär sig i, vad de än säger.
 
Ibland frågar folk hur jag kan åka på så mycket resor. När deras månad är slut har de inga pengar kvar, de har minsann inte råd att resa alls. Jag brukar svara att jag sparar. Vilket förvisso är sant, men den andra halvan av sanningen är att de som frågar ofta har andra saker som inte jag har som deras pengar går åt till. Jag har tillexempel ingen familj och inga barn. Den dag, om den dagen nu kommer, jag har det, kommer mina pengar liksom deras att läggas på barnen.
 
Jag har heller inte en båt, tre bilar eller en sprillans ny HD (ingen HD alls faktiskt). Men inte klagar jag för det. Hade det varit min prioritering hade jag bytt mina resor mot det. Alla gör vi våra val i livet. Varför klaga på någon annans?
 
Jag avslutar det här inlägget med att säga som Per Oscarsson; "Tro på Gud och Ärligt vandra, Sköt dig själv och skit i andra!" (Och vill du inte tro på Gud så ger du f-n i det också...)
 
                                                                                                                                                         Love, Channah
 
P.S Med "skit i andra" menade han inte att man ska strunta i att hjälpa och värna om sina medmänniskor utan att man helt enkelt ska sköta sitt eget istället för att klaga på vad andra gör, eller som Jesus uttryckte det; "Låt den som är utan skuld kasta första stenen." D.S
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0